Business Magazin. Care sunt planurile lui Călin Matei, CEO, pentru creşterea Groupama Asigurări: Lucrăm la idei care presupun crearea de generativ Ai în parteneriat cu Google

Piaţa asigurărilor a trecut de-a lungul ultimilor ani printr-un proces de normalizare, iar această reconstrucţie care are loc este pe o fundaţie mai stabilă şi mai matură, în ciuda provocărilor care încă nu s-au încheiat. Călin Matei, CEO, Groupama Asigurări, povesteşte care sunt priorităţile companiei şi ce previziuni are pentru anul în curs, după ce 2024 a adus un record în activitatea asigurătorului.

Într-o perioadă marcată de instabilitate economică, schimbări geopolitice bruşte şi un apetit crescut pentru soluţii digitale, industria asigurărilor începe să îşi asume un rol esenţial în construcţia unei Românii mai pregătite pentru viitor. Dacă anii trecuţi au fost despre reacţie şi redresare, 2025 pare să aducă o schimbare de paradigmă: de la supravieţuire la consolidare, de la promisiuni la livrare constantă de valoare.

Călin Matei, CEO al Groupama Asigurări, liderul pieţei, spune despre 2024 că l-a simţit ca pe un an al adaptabilităţii şi agilităţii. „Am navigat printr-un context care a presupus multă incertitudine, volatilitate economică şi un tumult de schimbări geopolitice. Toate acestea au avut impact şi asupra industriei noastre, inlcusiv din perspectiva comportamentului de consum, care a trecut prin diverse transformări. 2024 a fost şi despre obstacole depăşite, provocări transformate în oportunităţi şi devenite rezultate, care pentru noi, la Groupama, au fost unele foarte bune. Am avut o evolluţie pozitivă a liniilor noastre facultative şi performanţe de asemenea foarte bune în ceea ce priveşte calitatea serviciilor.”

În paralel cu provocările şi incertitudinea anului trecut, piaţa asigurărilor, împreună cu cei mai mari asigurători au marcat cel mai profitabil an din cel puţin ultimul deceniu. Anul trecut piaţa a atins cel mai înalt nivel de profitabilitate, de peste 1,4 mld. lei, în timp ce companiile de asigurări din top 10 au marcat profituri nete semnificative faţă de anii anteriori.

În cazul Groupama, compania ajuns la un profit net de 285 mil. lei, în creştere cu 31% faţă de anul 2023, mai mult decât dublu faţă de anul 2022 şi de aproape 17 ori mai mare decât nivelul din 2020. Astfel, perioada 2020-2024, poate fi uşor denumită ca era profitabilităţii pentru Groupama, ţinând cont că în 2019, compania avea o pierdere netă de puţin peste 60 mil. lei.

În ceea ce priveşte volumul subscrierilor, compania a marcat un nou record – de aproape 4,4 mld. lei la finalul anului 2024, însemnând subscrieri mai mari de patru ori în cinci ani şi de şase ori în 12 ani.


„Am navigat printr-un context care a presupus multă incertitudine, volatilitate economică şi un tumult de schimbări geopolitice. Toate acestea au avut impact şi asupra industriei noastre, inlcusiv din perspectiva comportamentului de consum, care a trecut prin diverse transformări.“

Călin Matei, CEO, Groupama Asigurări


Din perspectiva anului 2025, Călin Matei apreciază că începutul de an a fost bun, în line cu planurile trasate, dar în acelaşi timp consideră că nu trebuie uitat faptul că industria asigurărilor vine după un proces de normalizare, iar această reconstrucţie care are loc este pe o fundaţie mai stabilă şi mai matură, în ciuda provocărilor care încă nu s-au încheiat. „Ele continuă să ne testeze agilitatea şi rezistenţa, fie că vorbim de factori economici, sociali sau politici, dar cred că astăzi suntem mai pregatiţi să le depăşim. În general, sunt o persoană optimistă şi sunt încrezător că vom avea un an bun în industria de asigurări, iar asta e bine pentru noi toţi, pentru că o Românie asigurată este o Românie mai puternică. 2024 a venit cu o dezvoltare foarte bună a tuturor liniilor noastre facultative, aşa că în 2025 vom continua să investim în această direcţie, păstrând reperele strategiei noastre de creştere sustenabilă şi de câştigare a preferinţei clienţilor.”

Printre priorităţile pe care CEO-ul le are în vedere se regăsesc integrarea inteligenţei artificiale în activitatea companiei şi calitatea serviciilor. „Integrarea inteligenţei artificiale în activitatea noastră este o prioritate. Vorbim despre inovaţie în beneficiul clientului, soluţii care să uşureze şi să simplifice şi mai mult interacţiunea cu noi. Am făcut de altfel primii paşi, spre exemplu integrarea unei soluţii care să simplifice şi să optimizeze interacţiunea telefonică a clienţilor cu Groupama. Astăzi, după mai multe proiecte în care folosim machine learning, avem în derulare un program amplu care vizează utilizarea Generative AI, în parteneriat cu Google. Calitatea serviciilor noastre rămâne şi ea o prioritate, un lucru valabil de altfel pentru noi an de an.”

În cazul pieţei RCA, cel mai controversat segment şi practic motorul pieţei asigurărilor, Călin Matei consideră că 2025 va fi un an important. „Avem ocazia de a consolida acea fundaţie a stabilităţii şi de a imprima o direcţie corectă pentru această linie de business în anii ce vin. Cred că echilibrul este soluţia, un echilbru între libertate economică, dar şi responsabilitate, transparenţă şi standarde de calitate clare pentru toţi actorii implicaţi.”

Totuşi, şeful Groupama consideră că miza anului 2025 va modul cum se va reuşi valorificarea procesului de normalizare prin care a trecut şi încă trece piaţa, astfel încât să se ajungă într-un mindset axat mai degrabă pe creştere şi inovare. „Vedem deja cum se profilează o serie de riscuri noi, cum sunt cele legate de schimbările climatice, securitatea cibernetică sau sănătatea mentală, aşa că avem o oportunitate de diversificare, pentru a răspunde acestor nevoi în schimbare. Inteligenţa artificială, de asemenea, este parte din marile schimbări ale anului. În ceea ce ne priveşte, 2024 a fost un an în care am accelerat dezvoltarea din acest punct de vedere, păstrând în minte scopul nostru, acela de a inova cu sens – pentru clienţi, parteneri şi echipa noastră. Avem deja câteva soluţii implementate, în principal pentru a simplifica şi optimiza interacţiunea clienţilor cu noi. Ca întotdeauna, succesul va sta în viteza de reacţie, în capacitatea de adaptare şi în promisiunile respectate.”

Din perspectiva liniei de business Casco, care completează poliţa RCA printr-o gamă extinsă de acoperiri, aceasta rămâne una dintre cele mai performante linii de business pentru Groupama. „Nu am avut o schimbare de abordare, ci aş spune că tocmai stabilitatea şi dovezile oferite de-a lungul timpului au fost cele care au contat în această creştere. Clienţii ne aleg pentru calitatea serviciilor, pentru predictibilitatea pe care o au odată ce semnează un contract de asigurare cu Groupama şi pentru modul simplu în care interacţionează cu noi”, adăugă Călin Matei.

Pentru primele trei luni din 2025, Groupama a ajuns la un nivel al primelor brute susbcrise de peste 1,1 mld. lei, în creştere cu peste 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. „Contextul economic general e o provocare, dar avem şanse să continuăm creşterea şi să consolidăm această reconstrucţie a pieţei noastre, în beneficiul tuturor. Cred că în 2025 vom vedea o creştere sub cea din 2024, dar, sper eu, cât mai apropiată de ea. Trebuie să fim bine conectaţi la toate schimbările care se întâmplă în jurul nostru, să folosim tehnologia cu sens şi să fim mereu în căutarea celor mai potrivite soluţii pentru clienţii noştri”, conchide CEO-ul Groupama.  

Sursa: zf.ro, businessmagazin.ro